Spark

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Citação de: TheAviationHerald
Pegasus B738 at Istanbul, overran runway, impacted wall, broke up

A Pegasus Boeing 737-800, registration TC-IZK performing flight PC-2193 from Izmir to Istanbul Sabiha Gokcen (Turkey) with 177 people on board, landed on Sabiha Gokcen's runway 06 at 18:20L (15:20Z) but overran the end of the runway, impacted the airport perimeter wall and broke into three parts about 200 meters/650 feet past the runway end. An engine, that had separated, caught fire. As of current rescue and recovery works are in progress.

Turkey's Transport Ministry reported there were 177 people on board, there was no loss of life. The aircraft landed hard, went off the runway and got stuck in land.

According to Mode-S data transmitted by the aircraft the aircraft landed long and hot, 1500 meters before the runway threshold the aircraft was descending through 950 feet MSL (corrected for local pressure, actual Mode-S reading 1500 feet)/661 feet AGL at 194 knots over ground, touched down about abeam taxiways T/F (about 1950 meters/6400 feet past the threshold, about 1000 meters/3300 feet before the runway end) at about 130 knots over ground, overran the end of the runway at about 63 knots over ground veering slightly to the left (last transponder transmission), probably hit the localizer antenna runway 06, went over an airport road and impacted the airport perimeter wall.

Metars:
LTFJ 051550Z 27013KT 240V300 9999 -SHRA BKN030 BKN070 10/08 Q0993 RETSRA NOSIG=
LTFJ 051537Z 29018KT 9999 -SHRA FEW025CB BKN036 BKN070 10/08 Q0992 RETSRA NOSIG=
LTFJ 051520Z 29022G37KT 240V330 7000 -TSRA FEW017CB BKN025 BKN070 11/09 Q0992 RESHRA NOSIG=
LTFJ 051450Z VRB08G18KT 9999 -SHRA FEW025CB BKN036 BKN070 12/09 Q0990 NOSIG=
LTFJ 051420Z 32018KT 290V350 7000 -SHRA FEW025CB BKN036 BKN080 13/10 Q0989 NOSIG=
LTFJ 051404Z 33013KT 300V360 9999 -SHRA BKN036 BKN080 13/10 Q0988 NOSIG=
LTFJ 051350Z 01011KT 9999 BKN040 BKN080 14/11 Q0987 NOSIG=
LTFJ 051320Z 06007KT 020V090 9999 SCT040 BKN090 16/10 Q0987 RESHRA BECMG 23012KT=
LTFJ 051250Z 12004KT 070V170 9999 -SHRA SCT040 BKN080 19/08 Q0987 NOSIG=
LTFJ 051220Z 15006KT 100V170 9999 SCT040 BKN080 19/08 Q0988 NOSIG=



Related NOTAMs:
A0743/20 NOTAMN
Q) LTBB/QMRLC/IV/NBO/A /000/999/4054N02919E005
A) LTFJ B) 2002051531 C) 2002051730
E) RWY 06/24 CLSD.
-DUE TO AIRCRAFT CRASH-

Vá lá... sem fatalidades...

Francisco

  • Mensagens: 6
Já é o segundo este ano...

lockheed

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  • You are not in Kansas anymore!...
« Última modificação: 05 de Fevereiro 2020, 17:09:20 por lockheed »


AvGeekDiogo

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    • Instagram das minhas fotos de Plane Spotting

Nyctalus

  • Mensagens: 354
Aterrar com vento de cauda, e numa pista molhada, tem o que se lhe diga...

Byte Boador

  • Mensagens: 386
Esta malta não sabe o que significa um borrego...
Have no fear of perfection - you'll never reach it.

Salvador Dali

Nyctalus

  • Mensagens: 354
E pelo que parece:

Citação de: AVHerald
According to Mode-S data transmitted by the aircraft the aircraft landed long and hot, 1500 meters before the runway threshold the aircraft was descending through 950 feet MSL (corrected for local pressure, actual Mode-S reading 1500 feet)/661 feet AGL at 194 knots over ground, touched down about abeam taxiways T/F (about 1950 meters/6400 feet past the threshold, about 1000 meters/3300 feet before the runway end) at about 130 knots over ground, overran the end of the runway at about 63 knots over ground veering slightly to the left (last transponder transmission), hit the localizer antenna runway 06, went over an airport road and a cliff and impacted the airport perimeter wall.

Com uma aproximação não estabilizada... F*da-se :o

New Engine Option

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E o segundo ou o terceiro deles em pouco espaço de tempo?

Byte Boador

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De acordo com o metar estaria um vento de 290/22G37. Se usarmos a rajada toda, para a pista 06 ele teria 28kts de vento cruzado e 24kts de cauda. O limite para a maioria dos aviões é de 10kts de cauda e varia para o cruzado sendo normalmente à volta dos 30. Porquê que a pista 06 estava em uso e porquê que o piloto a aceitou. Invertendo as coisas, porquê que o piloto pediu a pista 06 e o controlador lha deu. De qualquer dos lados, a coisa não está famosa
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Salvador Dali

Nyctalus

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De acordo com o metar estaria um vento de 290/22G37. Se usarmos a rajada toda, para a pista 06 ele teria 28kts de vento cruzado e 24kts de cauda. O limite para a maioria dos aviões é de 10kts de cauda e varia para o cruzado sendo normalmente à volta dos 30. Porquê que a pista 06 estava em uso e porquê que o piloto a aceitou. Invertendo as coisas, porquê que o piloto pediu a pista 06 e o controlador lha deu. De qualquer dos lados, a coisa não está famosa

Talvez este comentário de um anónimo no AVHerald explique as tuas questões:

Citação
"I’ve just listened the frequency records between tower and Pgt87r.
Before this traffic came to frequency, atco reported the wind to pilots as 030 degrees . atco always read this wind information from awos screen.
However before pegasus traffic(pgt87R), two traffic did go around and reported to atco that they had tailwind from 240degrees with gusting 37knots. atco passed this information to pgt87r while she was approaching. At the same time, atc unit was considering to be change the runway as 24 Due to the inconsistency between approach wind(regarding to the approaching traffic reports) and the surface wind(from awos screen).
When atco gave landing clearance to pegasus for runway 06,atco also reported wind as 270degrees 22 knots with gusting 34knots(frequency record).that implies sudden change in wind
And the pilots made readback as “clear to land”, although the given information as 270degrees 22knots."

Byte Boador

  • Mensagens: 386
Acidente totalmente desnecessário...
Have no fear of perfection - you'll never reach it.

Salvador Dali

POLHAS

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    • Gosto de aviões
1 em 2018 e outros 2 em 2020 , quero ver se não  faço nenhum voo com esta companhia

ma_lppt

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1 em 2018 e outros 2 em 2020 , quero ver se não  faço nenhum voo com esta companhia

Com este 3. acidente grave em pouco mais de 2 anos a Pegasus salta directo para o top europeu (admitindo que Turquia é na Europa ...) das " unsafest" airlines. Não pode ser só azar, a TK opera na mesma região, tem mais voos e não tem este registo assustador de incidentes/acidente
« Última modificação: 06 de Fevereiro 2020, 13:17:32 por ma_lppt »


jpmane

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A TK não tem esse registo assustador mas também não tem um registo brilhante na matéria - longe disso.

VNE

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1 em 2018 e outros 2 em 2020 , quero ver se não  faço nenhum voo com esta companhia

Nem nessa, nem na Turkish...

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